המונח "יצירתיות" בא לתאר דבר מה שהוא מקורי וכולל ערך של ממש בקונטקסט נתון. היצירתיות, וזה מה שחשוב ביותר, חיונית בהרבה מאד פעולות שאנחנו מבצעים בחיים – ולא, זוהי ממש לא תכונה הנדרשת בקרב מפתחים או אמנים. החשיבה היצירתית היא שמאפשרת לנו להתבונן מחוץ לקופסה, לראות את הדברים מנקודות מבט שונות, למצוא פתרונות יעילים לבעיות בהם אנחנו נתקלים מדי יום ובעיקר – מאפשרים לנו לצעוד קדימה ולהתקדם.
מהי סדנת חשיבה יצירתית?
מטרת העל של סדנת חשיבה יצירתית ברורה ולא דורשת הבהרה נוספת. כדי להגשים את אותה מטרה, עם זאת, יש צורך כבר בלא מעט כלים מעשיים ותיאורטיים הניתנים למשתתפים באופן סדנאות. חשוב לשים לב שנקודת המוצא בלא מעט סדנאות היא שהליך חווייתי הוא גם יעיל יותר, ולכן הסדנאות מועברות בצורה קלילה: בין אם באמצעות חידות, משחקים, סימולציות או אפילו הומור, שהולך בקנה אחד עם יצירתיות.
סדנאות מכל סוג
אפשר למצוא סוגים שונים של סדנאות חשיבה יצירתית. בהתאם לכך, ייתכנו גם סדנאות באורך שונה: יש סדנה הנמשכת חצי יום או יום שלם, למשל, אבל גם סדנאות מקיפות יותר אשר מבוססות על מעבר של תהליכים שלמים. יהיו אלה סדנאות שמיועדות לקחת את המחשבה היצירתית מספר צעדים קדימה, תוך ידיעה שזוהי תכונה שאפשר להמשיך ולפתח. כאשר מעוניינים להתמודד עם בעיות מורכבות מאד, או לקבל יתרון על גבי אחרים עקב המחשבה היצירתית המשופרת, ניתן בהחלט לשקול הרשמה לסדנאות המקיפות. ברוב המקרים האחרים, גם סדנה חד פעמית ואפילו קצרה יכולה לעשות את העבודה.
חשיבות מכרעת במישור העסקי
טענו מעלה כי יצירתיות ומחשבה מחוץ לקופסה חיונים עבור כל אדם באשר הוא. ובכן, יש אנשים שעבורם התכונה הזו חשובה עוד יותר. עובדים ובעלי עסקים במקצועות שונים הזקוקים לתכונות אלה מהווים חלק מרכזי בקהל היעד של הסדנאות האמורות. הסיבה לכך היא שהסדנאות מצליחות לפתח הרבה יותר מאת החשיבה היצירתית של אותו אדם.
חלק מהגורמים שעורכים סדנאות מאפשרים התאמה מלאה של תכני הסדנה למאפיינים של העסק, לקשיים עימם אנשיו מתמודדים או לכישורים הקיימים של אנשיו. תכנון סדנה שכזו מצריך היכרות של עורכי הסדנאות עם הלקוחות שלהם, לעיתים עד רמת ביצוע "מחקר" מצידם.